Hoe word je een betere hardloper?

Ben je al een tijdje bezig met hardlopen, maar vraag je je af hoe je het beste een nog betere loper kunt worden? Of wil het niet zo goed lukken met het lopen en kun je wel wat tips gebruiken om je duurvermogen te versterken? Dan komt onderstaand artikel vast goed van pas.

Loop geleidelijk grotere afstanden

Om een betere loper te worden, is het goed om geleidelijk grotere afstanden af te gaan leggen. Hierbij zijn er echter wel een aantal zaken van belang. Zo is het verstandig om genoeg tijd te nemen om je afstand te vergroten. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je geblesseerd raakt. Om blessures te voorkomen kun je overigens ook compressiekousen dragen, zoals die van https://www.stoxenergy.com/nl/.

Zorg voor voldoende herstel

Veel mensen zijn geneigd om (letterlijk) te hard van stapel te lopen als het aankomt op hardlopen. Het is echter niet goed om dit bijvoorbeeld iedere dag te doen; je spieren hebben tussendoor herstel nodig. Zorg dus voor voldoende rust en plan af en toe een speciale rustdag in. Ook massages en het slikken van magnesium is goed voor je herstel. Eet ook voldoende eiwitrijke voeding, zodat je spieren nog beter kunnen herstellen.

Heb geduld

Misschien verwacht je na een aantal maanden al een hele marathon te kunnen rennen. Het is echter verstandig om realistisch te blijven; resultaten zijn niet altijd direct zichtbaar. Het kan een tijdje duren voordat je merkt dat je beter wordt. Geduld is dus een schone zaak. Het is wel goed om je progressie bij te houden, bijvoorbeeld in een Excel sheet. Je kunt bijhouden welke afstanden je rent en hoe lang je erover doet. Op die manier zie je precies hoe snel je bent en of je progressie maakt. Dit werkt overigens ook nog eens motiverend, doordat je daadwerkelijk resultaat ziet.

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *